-
Biologia
-
ZASADY OCENIANIA NA LEKCJACH BIOLOGII W SZKOLE PODSTAWOWEJ W RAKOWIE
Nauczyciel; Małgorzata Pytel
Zasady oceniania zostały opracowane w oparciu o Statut Szkoły Podstawowej w Rakowie oraz program nauczania biologii w klasach 5-8 szkoły podstawowej
Wymagania edukacyjne z biologii są dostępne u nauczyciela biologii i na stronie internetowej szkoły, każdy uczeń i jego rodzic może mieć do nich wgląd, można je również pobrać ze strony internetowej szkoły.
I. Osiągnięcia uczniów w nauczaniu przyrody będą sprawdzane i oceniane według następujących zasad:
1.Bieżące sprawdzanie i ocenianie będzie prowadzone za pomocą:
– Odpowiedzi ustnych i pisemnych kartkówek – przynajmniej trzy razy w semestrze
– Obserwacji ucznia podczas pracy na lekcji ( brane będzie pod uwagę umiejętność pracy samodzielnej i w grupie, przygotowanie do lekcji, koncentracja i zaangażowanie zainteresowanie, twórczość i inicjatywa, samodyscyplina, systematyczność) – ocena za pracę na lekcji (za aktywność).
– Oceny słownej tzn. przekazanie informacji zwrotnej o wynikach uczenia się, formowanie wskazówek do dalszej pracy, motywowanie ucznia do pracy
– Sprawdzenia zeszytu (zeszytu ćwiczeń). Przy ocenie zeszytu brane będzie pod uwagę: czytelność i estetyka zapisu, układ graficzny zapisu, systematyczność zapisywania notatek, sposób wykonywania poleceń i zadań.
-Kontrola i ocena wykonania pracy domowej przynajmniej raz w semestrze.
2.Kontrola sumująca prowadzona będzie za pomocą dwóch rodzajów testów:
– Sprawdzianu przeprowadzanego po zakończeniu każdego działu.
– Sprawdziany te są obowiązkowe i zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, są poprzedzane powtórzeniem materiału, który obowiązuje na sprawdzian.
– Uczeń nieobecny zalicza sprawdzian w czasie poprawy lub innym terminie ustalony z nauczycielem
– Sprawdzianów diagnozujących postępy ucznia z biologii – sprawdzające stopień opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej z biologii. (sprawdziany te nie muszą być zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem)
3. Kryteria oceny sprawdzianów i kartkówek.
kartkówki 100 % +zadanie dodatkowe – cel
91 – 100% bdb
81 – 90 % db
71 – 80 % dst
50 – 70 % dop
0 -49% ndst
sprawdziany 100% – 98% cel
97% – 90 % bdb
89 %– 75 % db
75 %- 55% dst
40% – 54% dop
0 – 39 % ndst
Wartości procentowe na poszczególne oceny mogą być zmienione w zależności od poziomu trudności sprawdzianu, lub kartkówki.
4.Dodatkowe oceny uczeń może uzyskać za:
– Wykonanie pomocy dydaktycznej.
– Samodzielne przeprowadzenie i opisanie eksperymentu (doświadczenia)
oraz wyciągnięcie poprawnych wniosków z niego.
– Kartę pracy ucznia – praca ucznia według instrukcji
– Prowadzenie i obserwowanie hodowli, które będzie potwierdzone za pomocą karty
obserwacji hodowli.
– Referat, opracowanie materiałów na zajęcia.
– Aktywny udział w przygotowanie apelu (akademii), gazetki ściennej, teczki tematycznej.
– realizacje projektu edukacyjnego
5.Poprawa sprawdzianów:
– uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu w terminie ustalonym z nauczycielem, w przypadku uzyskania na poprawie niższej oceny uczeń traci możliwość poprawy następnych sprawdzianów (nie dotyczy to ocen niedostatecznych – te oceny każdorazowo podlegają poprawie),
– pisemne kartkówki i odpowiedzi ustne nie podlegają poprawie.
6.Wszystkie sprawdziany, prace samodzielne ucznia, prowadzenie zeszytu przez ucznia oceniane są według skali cyfrowej. – od 1 do 6.
II. Klasyfikacja śródroczna i roczna z biologii
OCENIANE ELEMENTY PRACY UCZNIA WAGA
Sprawdziany całogodzinne 7
Udział w konkursach 5
Kartkówki, odpowiedzi ustne 4
Prowadzenie hodowli, doświadczenie 5
Wykonanie zielnika, albumu biologicznego 2
Prowadzenie zeszytu ćwiczeń, zeszytu 2
Praca domowa 2
Aktywność na zajęciach 1
Udział w apelach, akcjach itp. 1
Wzbogacanie pracowni 1
– Informacje o planowanej ocenie niedostatecznej klasyfikacyjnej na koniec I semestru lub na koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń i jego rodzice na miesiąc przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
– Informację o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej na koniec I semestru lub na koniec roku otrzymuje uczeń i jego rodzice na trzy tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
– Warunki podwyższenia przewidywanej oceny ustalane są indywidualnie dla każdego ucznia.
– Niedostateczna ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego według zasad ustalonych w Statucie Szkoły.
III. Uczeń ma prawo 3 razy w półroczu być nieprzygotowany do lekcji. Nieprzygotowanie musi zgłosić nauczycielowi na początku lekcji, by nauczyciel mógł odnotować ten fakt w dzienniku.
IV. Osiągnięcia ucznia, które będą sprawdzane i oceniane zawarte są w wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny. (dostępne u nauczyciela, w kancelarii szkoły, na stronie internetowej szkoły)
V. Uczeń jest na bieżąco informowany o otrzymywanych ocenach. Każda ocena jest jawna. Oceny są uzasadniane uczniowi na bieżąco, a rodzicom na umówionym spotkaniu z nauczycielem. Rodzice i uczniowie mają prawo do obejrzenia prac pisemnych. Rodzice są informowani o osiągnięciach swoich dzieci na zebraniach z wychowawcą lub indywidualnej rozmowie z nauczycielem lub wychowawcą.
VI. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do specyficznych trudności w uczeniu się.
Nauczyciel przy ocenianiu bierze pod uwagę zalecenia zawarte w opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej i zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej dotyczące konkretnego ucznia.
Wymagania edukacyjne z biologii dla uczniów klas V-VIII znajdują się do pobrania pod linkami:
wymagania_edukacyjne_-_biologia_kl._5
wymagania-edukacyjne biologia -klasa-6