Wychowanie fizyczne
ZASADY OCENIANIA I WYMAGANIA EDUKACYJNE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W KLASACH IV-VII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Nauczyciel: Tomasz Puchrowicz
W dzienniku lekcyjnym nauczyciel wpisuje oceny. Przewidywana minimalna liczba ocen w semestrze w każdej klasie wynosi 8. Sprawność i wydolność fizyczna określana jest na podstawie testów sprawności fizycznej (ogólnie dostępnych). Uczeń otrzymuje ocenę za technikę (estetykę, płynność, poprawność) wykonywanego ćwiczenia podlegającego sprawdzianowi oraz własny postęp w usprawnianiu własnego organizmu.
Przy wystawianiu ocen bierze się przede wszystkim pod uwagę :
– systematyczny udział ucznia w lekcji i włożony przez niego wysiłek w realizację postawionych przed nim zadań ruchowych (z uwzględnieniem jego poziomu sprawności fizycznej) oraz jego aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej,
– zrozumienie przez ucznia powodów i sensu starań o jego zdrowie, prawidłową postawę, sprawność fizyczną, stosowanie zasad higieny osobistej i aktywny odpoczynek w czasie wolnym od nauki, a później od pracy
Uczeń ma możliwość poprawienia testu umiejętności w ciągu 1 tygodnia, a w razie nieobecności ma prawno przystąpić do sprawdzianu po wcześniejszej konsultacji z nauczycielem w wyznaczonym terminie.
W ciągu roku szkolnego przewidziane są minimum 2 kartkówki pisemne ( w każdym semestrze po jednej) dotyczące wiedzy zdobytej na lekcjach. Wybrani uczniowie klas IV-VII mają również możliwość poprawienia oceny semestralnej bądź rocznej w formie pracy pisemnej (referatu) na temat dowolnego zawodnika lub dyscypliny sportowej.
Kryteria oceny kartkówek, prac pisemnych ( referatów):
0-39%- ndst.
40-54%- dop.
55-74%- dst.
75-89%-db.
90-99%-bdb.
100%-cel.
Dopuszcza się znaki + i – przy ocenach cząstkowych w przedziałach ndst.-bdb.
Na początku roku szkolnego uczniowie są informowani o zasadach oceniania z wychowania fizycznego. Rodzice maja możliwość indywidualnych konsultacji z nauczycielem wychowania fizycznego podczas „ godziny dla rodziców” oraz przy każdej innej sposobności, np. podczas klasowych spotkań z rodzicami (wywiadówki). Rodzice mogą na bieżąco kontrolować uzyskane wyniki swoich dzieci, z prawem do wglądu w ich prace pisemne uczniów.
Uczeń jest na bieżąco informowany o otrzymanych ocenach i ma prawo do obejrzenia swoich prac pisemnych. Każda ocena jest jawna.
Osiągnięcia ucznia, które będą sprawdzane i oceniane zawarte są w wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny szkolne ( dostępne u nauczyciela ) i do wglądu przez ucznia i jego rodzica.
Uczeń zwolniony z zajęć wychowania fizycznego nie otrzymuje oceny semestralnej i końcoworocznej. Wpisuje mu sic w odpowiednią rubrykę wyraz „ zwolniony”. Uczniowi zwolnionemu z zajęć wychowania fizycznego w II semestrze przepisuje się ocenę z I semestru. Uczeń zwolniony częściowo z wychowania fizycznego (z poszczególnych dyscyplin sportowych) nie może uzyskać oceny wyższej niż bardzo dobra.
Za jednorazowe, zgłoszone przed lekcją nieprzygotowanie się do zajęć, brak aktywności, brak zaangażowania w przebieg zajęć uczeń otrzymuje „ -‘’. Cztery takie znaki w ciągu semestru zamieniają się na cząstkową ocenę niedostateczną.
Informację o planowanej ocenie niedostatecznej na koniec I semestru lub na koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń i jego rodzice na miesiąc przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
Informację o przrwidywanej ocenie klasyfikacyjnej na koniec I semestru lub na koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń i jego rodzice na trzy tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
● Sugerowana w dzienniku elektronicznym ocena semestralna lub roczna nie musi się pokrywać z oceną wysuniętą przez nauczyciela, gdyż przy jej wystawianiu będą brane pod uwagę wagi ocen cząstkowych.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do specyficznych trudności w uczeniu się
Przy ocenianiu nauczyciel bierze pod uwagę zalecenia zawarte w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej dotyczące konkretnego ucznia.
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Zadania systemu oceniania z wychowania fizycznego obejmują:
– Stopień opanowania materiału podstawy programowej
– Sprawność fizyczną
– Stopień umiejętności ruchowych
– Wiedzę ucznia i umiejętność jej wykorzystania w praktycznym działaniu
– Postępy w usprawnieniu
– Postawa ucznia i jej stosunek do wychowania fizycznego
Kryteria kontroli oceny:
– Osiągnięcia uczniów związane z pracą na rzecz wszechstronnego kształtowania sprawności fizycznej oraz postęp w rozwoju ogólnej motoryczności
– Osiągnięcia uczniów związane z opanowaniem indywidualnych i zespołowych umiejętności niezbędnych w kształtowaniu aktywności ruchowej
– Osiągnięcia uczniów w opanowaniu i stosowaniu wiadomości w rożnych przejawach aktywności ruchowej
Kryteria dodatkowe:
– Udział i osiągnięcia ucznia w innych formach aktywności związanych z kulturą wychowania fizycznego
KRYTERIA OCENY UCZNIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Ocen pracy ucznia dokonuje się według skali od 1 do 6.Dla poszczególnych ocen przyjęto następujące kryteria, które uczeń powinien spełnić podczas realizacji procesu wychowania fizycznego:
1. Ocena celująca (6)– uczeń:
– wykazał wysoki poziom z zadań dotyczących uczestnictwa i zaangażowania w lekcji wf i sportowych zajęciach pozalekcyjnych
– posiadł umiejętność oceny własnego rozwoju fizycznego
– swoim zachowaniem potwierdza codzienną dbałość o prawidłową postawę ciała
– potrafi poprzez własną aktywność i systematyczną pracę wyrównywać własne niedobory sprawności
fizycznej
-stale poszerza swoje wiadomości z wychowania fizycznego, a opanowane umiejętności ruchowe potrafi wykorzystać w praktycznym działaniu w w szkole jak i poza nią
– doskonale opanował elementy dyscyplin sportowych objętych programem nauczania
– bierze udział w zawodach, konkursach, reprezentując szkołę
– podczas zajęć przestrzega zasad BHP, „ fair play”, dba o bezpieczeństwo siebie i innych
– zna zasady i przepisy dyscyplin sportowych objętych programem nauczania
– wykazuje się szczególnym zaangażowaniem
2. Ocena bardzo dobra (5)– uczeń:
– wykazał znaczny poziom z poszczególnych zadań dotyczących uczestnictwa
i zaangażowania w lekcji wf
– posiadł umiejętność oceny własnego rozwoju fizycznego
– dba o utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w warunkach zbliżonych do życia codziennego
– umie dobrać ćwiczenia kształtujące przygotowujące organizm do wysiłku
– podczas sprawdzianów wykazał się wysokim poziomem opanowaniu umiejętności i wiadomości, które potrafi wykorzystać w praktycznym działaniu
– zna zasady i przepisy dyscyplin sportowych objętych programem nauczania
– uczestniczy w zajęciach sportowo-rekreacyjnych
– nie opuszcza zajęć z wychowania fizycznego, jest przygotowany do lekcji
– jest bardzo staranny i sumienny w wykonywaniu zadań
– prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia
– systematycznie doskonali swoją sprawność motoryczną i osiąga duże postępy w osobistym usprawnianiu
3. Ocena dobra (4)- uczeń :
– wykazał znaczny poziom z poszczególnych zadań dotyczących uczestnictwa i zaangażowania w lekcji wf
– z drobnymi niedociągnięciami potrafi ocenić swój rozwój fizyczny i sprawność fizyczną
– stara się kształtować wyczucie prawidłowej postawy w różnych pozycjach, w miejscu, w ruchu, w biegu
– podczas sprawdzianów wykazał się dobrym poziomem opanowania umiejętności i wiadomości, które potrafi w większej części wykorzystać w praktycznym działaniu
– nie jest systematycznie przygotowany do lekcji
– zna zasady i przepisy dyscyplin sportowych objętych programem nauczania
– na ogół przestrzega zasad ,,fair play” i przepisów BHP
– prowadzi higieniczny tryb życia
– uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych o charakterze sportowo- rekreacyjnym
4. Ocena dostateczna (3)– uczeń:
– wykazał się dostatecznym poziomem z poszczególnych zadań dotyczących uczestnictwa i zaangażowania w lekcji wf
– w miarę poprawnie potrafi ocenić własny rozwój fizyczny i sprawność fizyczną
– stara sic za pomocą nauczyciela kształtować odruch poprawnej postawy ciała
– stara się ułożyć proste ćwiczenia kształtujące, przygotowując organizm wysiłku
– podczas sprawdzianów wykazał się przeciętnym poziomem opanowania umiejętności i wiadomości
– niesystematycznie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego, często jest nieprzygotowany do lekcji
– wykazuje brak w znajomości zasad i przepisów dyscyplin sportowych
5. Ocena dopuszczająca (2)– uczeń:
– wykazał się słabym poziomem z poszczególnych zadań dotyczących uczestnictwa i zaangażowania w lekcji wf
– z pomocą nauczyciela potrafi ocenić własny rozwój fizyczny i sprawność fizyczną
– potrafi przyjąć prawidłową postawę na polecenie nauczyciela lub współćwiczącego
– podczas sprawdzianów wykazał się niskim poziomem opanowania umiejętności i wiadomości, których nie potrafi wykorzystać w praktycznym działaniu
– opuszcza zajęcia z wychowania fizycznego, często jest nieprzygotowany do lekcji
– nie pracuje nad podniesieniem swojej sprawności fizycznej i motorycznej
– w próbach poziomu sprawności fizycznej osiąga niższe rezultaty poprzednich wyników
– prowadzi niehigieniczny i niesportowy tryb życia
– jest niezdyscyplinowany, narusza zasady bezpieczeństwa
6. Ocena niedostateczna (1)- uczeń:
– wykazał się bardzo niskim poziomem z poszczególnych zadań dotyczących uczestnictw i zaangażowania na lekcji wf
– nie potrafi ocenić własnego rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej
– nie dba o wyrobienie u siebie nawyku prawidłowej postawy
– potrafi tylko biernie odwzorować ćwiczenia podawane przez współćwiczącego lub nauczyciela, nie przywiązuje wagi do własnej sprawności fizycznej
– podczas sprawdzianów wykazał się bardzo słabym poziomem opanowania umiejętności i wiadomości oraz nie potrafi ich wykorzystać w praktycznym działaniu.
– nagminnie opuszcza zajęcia z wychowania fizycznego
– bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji
– nie zna zasad i przepisów dyscyplin sportowych objętych programem nauczania
– jest niezdyscyplinowany, stwarza niebezpieczeństwo dla siebie i dla innych
– prowadzi niehigieniczny tryb życia