- Diagnoza indywidualnych potrzeb szkoły (uczniów, nauczycieli, wyposażenia szkoły w środki i pomoce dydaktyczne, sprzętu i programów komputerowych, dostęp do e- zasobów i urządzenia TIK).– analizy ankiet dla uczniów– rozmów z uczniami, nauczycielami i rodzicami– przeglądu bazy dydaktycznej szkoły pod kątem realizacji nowej podstawy programowej– analizy dokumentacji szkolnej pod katem ilości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi objętymi pomocą psychologiczno – pedagogiczną ( na podstawie opinii i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) UCZNIOWIE S.P. RAKÓW
Klasa
Liczna uczniów Ogółem Chłopców Dziewczynek I 10 3 7 II 1 1 0 III 11 5 6 IV 16 7 9 V 13 9 4 VI 8 6 2 VII 8 3 5 Razem 67 34 33 UCZNIOWIE O SPECJALNYCH POTRZEBACH EUKACYJNYCH(źródło: opinie PPP, protokoły z zebrania Rady Pedagogicznej S.P. Raków, zespół do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej)
UCZNIOWIE OBJĘCI POMOCĄ OGÓŁEM % OGÓLNEJ LICZBY UCZNIÓW DZIEWCZĘTA CHŁOPCY posiadających orzeczenie 2 3% 2 0 posiadający opinię PPP 4 6 % 0 4 na wniosek nauczyciela 7 10 % 1 6 na wniosek rodziców 0 0 0 0 na wniosek ucznia 0 0 0 0 Razem: 13 19 % 3 10 Uczniowie z kl.
Uczniów w klasie Uczniów z wadami wymowy % wszystkich uczniów DZIEWCZĘTA CHŁOPCY I 10 3 30% 1 2 II 1 0 0 0 0 III 11 1 9% 1 0 IV 16 1 6% 0 1 V 13 0 0 0 0 VI 8 1 12% 0 1 VII 8 1 0 1 W szkole razem 67
7
10%
2
5
Uczniowie z wadami wymowy w oddziale przedszkolny
Liczba dzieci ogółem Uczniów z wadami wymowy % wszystkich uczniów DZIEWCZĘTA CHŁOPCY 25 6 24% 3 3 Z PODZIAŁEM NA KLASY I NA CHŁOPCÓW I DZIEWCZYNKI W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
Klasa
Liczna uczniów Ogółem Chłopców Dziewczynek I 8 4 4 II 10 3 7 III 1 1 0 IV 11 5 6 V 16 7 9 VI 13 9 4 VII 8 6 2 VII 8 3 5 Razem 75 38 37 Uczniowie Szkoły Podstawowej w Rakowie w 100 % są mieszkańcami obszarów wiejskich o utrudnionym dostępie do ośrodków kultury i nauki. Do placówki uczęszczają również dzieci z Rodzinnego Domu Dziecka (obecnie 7 dzieci w tym jedno w oddziale przedszkolnym) Trudny dostęp do instytucji popularyzujących osiągnięcia naukowo – techniczne, mały kontakt z osobami ze świata nauki, brak promowania w rodzinach wartości nauki, powodują, że uczniowie mają małe zainteresowania i aspiracje naukowe oraz niską motywację do nauki. Uczniowie nie mogą w większości liczyć na pomoc ze strony rodziców ze względu na to, że nie posiadają oni dostatecznej wiedzy i umiejętności lub nie dysponują czasem, który mogą poświęcić swoim dzieciom. Większość z nich pracuje na gospodarstwie rolnym lub poza miejscem zamieszkania. Uczniowie maja słabą orientację i wiedzę dotyczącą osiągnięć nauki, nie mają możliwości rozwijania swoich zainteresowań naukowych i kulturalnych. Sprawnie korzystają z urządzeń komunikacyjnych tj. komputer i smartfona, ale tylko do porozumiewania się na portalach społecznościowych i do grania w gry komputerowe. Takie też podają zazwyczaj swoje zainteresowania. Interesują się również sportem(chłopcy) oraz modą i tańcem(dziewczęta). Nauczyciele podejmują działania zwiększające motywację uczniów , zainteresowania ich nauką, ale nie przynoszą one oczekiwanych efektów. Mimo pedagogizacji rodziców na ten temat nie obserwuje się znacznej poprawy. Rodzice często dają dzieciom przyzwolenie na mały wkład pracy w zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności.Ponad ¼ uczniów objętych jest pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły, w tym uczniowie z wadami wymowyNależałoby zwiększyć zajęć pozalekcyjnych dla uczniów chcących rozwijać swoje zainteresowania i kształcić kompetencje , które pozwolą im w przyszłości odnieść sukces na rynku pracy.100 % badanych uczniów wskazuje na brak na zajęciach komputerowych i technicznych nowoczesnych pomocy dydaktycznych (np. zestawów do budowania robotów). Dodatkowo zatrudniony jest psycholog ( 5 godzin w tygodniu). Nauczyciele Szkoły Podstawowej w Rakowie regularnie uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego w celu rozwijania swoich kompetencji i doskonalenia warsztatu własnej pracy. – wiele szkoleń nie spełnia oczekiwań nauczycieli – treści przekazywane mają małe zastosowanie w codziennej przy nauczyciela lub powielają posiadane już przez nich wiadomości – 94 % badanych,– nauczyciele informatyki, techniki, zajęć technicznych i zajęć komputerowych wskazują na konieczność wyposażenia szkoły w programy do nauki programowania oraz nowoczesne pomoce dydaktyczne (np. zestawy do budowania robotów, ozoboty itp.) niezbędne do realizacji nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego – 100 % badanych, DIAGNOZA POTRZEB SZKOŁY DOTYCZĄCA WYPOSAŻENIA W POMOCE DYDAKTYCZNE ORAZ NARZĘDZIA TIK, NA PODSTAWIE PRZEPROWADZONEGO SPISU INWENTARZA ORAZ OCENY STANU TECHNICZNEGO POSIADANEGO WYPOSAŻENIA.BAZA DYDAKTYCZNA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W RAKOWIE Szkoła Podstawowa w Rakowie posiada:2. pracownię komputerową wyposażoną w 12 stanowisk komputerowych dla ucznia z dostępem do Internetu. Komputery poleasingowe zakupione w 2015 roku (rok produkcji 2013) z przestarzałym oprogramowaniem, o słabych parametrach technicznych, ulegające częstym awariom, w zestawie z monitorami z 2007 roku (z poprzedniej pracowni komputerowej). Jedno stanowisko nauczycielskie z komputerem stacjonarnym z monitorem z 2015 roku. – Trzy czarno – białe z 2012 roku (wyeksploatowana)4. laptopy 6 szt. w salach lekcyjnych do dyspozycji nauczycieli 5. tablice multimedialne w zestawach z projektorami 4 szt. z których najstarsza eksploatowana jest już od 9 lat (można z niej korzystać tylko przy dużym zaciemnieniu pomieszczenia), druga tablica użytkowana od 7 lat. (z 2011)- monitory interaktywne 2szt. (55’’ i 65’’) zakupione w 2017 roku z programu ,,Aktywna tablica”7. aparat cyfrowy zakupiony w 2014 roku9. projektory – 2 szt. (2007 i 2014 )11. lokalna sieć komputerowa z 2007 rok – – przestarzał i wyeksploatowana, poprowadzona w korytach zewnętrznych, uniemożliwia sprawną i szybką wymianę informacji między komputerami. Na dzień dzisiejszy nie funkcjonuje serwer.13. nauczyciele korzystają z darmowych programów i aplikacji komputerowych, i e –zasobów dołączanych jako materiały dydaktyczne przez wydawnictwa, brakuje programu komputerowego np. do zajęć logopedycznych – nie ma darmowego programu, z którego może skorzystać nauczyciel – logopeda.15. komputer stacjonarny z monitorem (2012) i drukarką laserową kolorową (2015) do dyspozycji dyrektora szkoły w kancelarii szkoły W Szkole Podstawowej w Rakowie w zakresie doposażenia w pomoce dydaktyczne i narzędzia TIK konieczna jest:– wymiana i doposażenie szkoły w sprzęt multimedialny, który obecnie jest w większości już wyeksploatowany i posiada nieaktualne oprogramowanie. – doposażenie sal lekcyjnych w monitory interaktywne ( lub zestawy interaktywne), lub wymiana wyeksploatowanych zestawów interaktywnych na nowe z nowoczesnym oprogramowaniem i o lepszych parametrach technicznych niż stary sprzęt ( tak, aby w każdej klasie i na wszystkich zajęciach możliwe było korzystanie z narzędzi TIK)– wyposażenie szkoły w laptopy do dyspozycji nauczycieli, które będą przez nich wykorzystywane do przygotowywania materiałów, ćwiczeń, testów (w tym interaktywnych) na zajęcia i korzystania z dziennika elektronicznego, jak również wykorzystywane na szkoleniach
- – wyposażenie szkoły w sprzęt biurowy ogólnie dostępnych dla każdego nauczyciela umożliwiający przygotowanie materiałów edukacyjnych i materiałów do kontroli wiadomości dla każdego ucznia.
- – w pracowni komputerowej konieczna jest wymiana stołów uczniowskich na każdym stanowisku komputerowym
- – zakupienie pomocy dydaktycznych i oprogramowania do robotyki i nauki programowania na każdy etap edukacyjnym
- – wymiana lokalnej sieci komputerowej na nową
- Reasumując:
- 14. szkoła nie dysponuje żadnymi pomocami dydaktycznymi do nauki programowania – na zajęciach komputerowych wykorzystywane są dostępne darmowe programy komputerowe do nauki programowania. Nie ma żadnych do robotyki, które w znaczy sposób uatrakcyjniłyby zajęcia i przyczyniłyby się do zwiększenia zainteresowań uczniów i podniesienia ich umiejętności konstruowania prostych robotów.
- 12. stanowiska komputerowe dla uczniów w sali komputerowej zostały przerobione i dostosowane ze starych stołów uczniowskich pochodzących jeszcze z końca XX wieku- wymagają wymiany na nowe i bardziej funkcjonalne.
- 10. skaner z 2007 roku
- 8. kamera cyfrowa zakupiona w 2014 roku
- 6. Kserokopiarki 2 szt. (2011 – eksploatowana bardzo intensywnie i 2004 uszkodzona – wartość naprawy przekracza wartość sprzętu – na skserowanym dokumencie pojawiają się czarne paski)
- Trzecia zakupiona w 2014 i ostatnia czwarta zakupiona w 2017 w ramach realizacji projektu ,, Pracownia edukacji ekologiczno – przyrodniczej”
- Większość zakupiona jako sprzęt poleasingowych ( rok produkcji 2013 – 2015)
- z 2014 (uszkodzona) i z 2007 roku ( z uszkodzonym podajnikiem)
- 3. Drukarki laserowe
- 1. w szkole jest dostęp Wi- Fi do Internetu w każdej sali lekcyjnej.
- (wyposażenia szkoły w środki i pomoce dydaktyczne, sprzęt i programy komputerowe, dostęp do e- zasobów i urządzenia ICT)
- – nauczyciele wskazują na potrzebę doskonalenia umiejętności stosowania metod aktywizujących i motywujących w procesie kształcenia u uczniów kompetencji kluczowych 74 % badanych.
- – nauczyciele widzą potrzebę nabycia umiejętności i kompetencji w obszarze stosowania nowych technologii w procesie nauczania i kształtowania kompetencji cyfrowych – 100 % badanych,
- Z analizy ankiety przeprowadzonej wśród grona pedagogicznego wynika, że:
- W szkole pracuje najwięcej nauczycieli dyplomowanych z długoletnim (powyżej 20 lat) stażem pracy i z dużym doświadczeniem pedagogicznym.
- W Szkole Podstawowej w Rakowie w bieżącym roku szkolnym pracuje 19 nauczycieli, tylko 9 nauczycieli jest zatrudnionych na pełne etaty (8 kobiet i 1 mężczyzna) w tym 1 nauczyciel kontraktowy (K), 2 nauczycieli mianowanych (1K i 1 M) oraz 6 nauczycieli dyplomowanych (6 K). 10 nauczycieli (6 kobiet i 2 mężczyzn) zatrudnionych jest na niepełne etaty, w tym 1 nauczycie stażysta (M), 1 nauczyciel kontraktowy (K), 3 nauczycieli mianowanych (3 K) i 5 nauczycieli dyplomowanych (4 K i 1 M).
- Charakterystyka kadry pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Rakowie
- DIAGNOZA POTRZEB NAUCZYCIELI W ZAKRESIE PODNOSZENIA KOPMETENCJI CYFROWYCH W TYM W ZAKRESIE KORZYSTANIA Z NARZĘDZI TIK .
- 100 % uczniów uważa, że komputery w pracowni komputerowej nie spełnią ich oczekiwań, gdyż są ,,stare” i mają ,,przestarzałe oprogramowanie’’, wolno pracują i często ,,rozłączają ich z Internetem’’.
- Z analizy ankiet przeprowadzonych wśród uczniów wynika, że 63% badanych wyraża chęć uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania w zakresie robotyki i programowania
- W pracy szkoły mało jest również czasu na pracę z uczniami zdolnymi i mającymi sprecyzowane zainteresowania. Oni zazwyczaj dobrze radzą sobie sami i często pochodzą z domów, w których rodzice pomagają im rozwijać pasje.
- W związku z powyższym szkoła spełnia bardzo ważną rolę w rozbudzaniu ich zainteresowań naukowych i odkrywania ich predyspozycji i zdolności. Nauczyciele dużo czasu poświęcają na pracę z uczniami z trudnościami w nauce, aby wyrównać ich braki. Ale brak systematycznej pracy w domu i kontroli rodziców słabo przekłada się na wyniki nauczania i wyniki diagnoz i sprawdzianów. Należało by zwiększyć ilość zajęć pozalekcyjnych dla uczniów mających trudności w nauce.
- Nie potrafią wskazać kim chcieliby być w przyszłości- podają zazwyczaj zawody popularne z najbliższego otoczenia).
- Większość uczniów również bardzo rzadko wyjeżdża poza miejsce zamieszkania w innym celu niż wizyta u lekarza lub zakupy. To powoduje, że korzystają z ośrodków kultury i nauki tylko wtedy, gdy szkoła organizuje takie wyjazdy.
- U niewielu uczniów obserwuje się chęć do nauki i ambicje motywujące ich do podejmowania próby poprawy ocen.
- Ze względu na miejsce zamieszkania rzadko uczestniczą w zajęciach pozaszkolnych. Ci, których rodzice dowożą na zajęcia wybierają głównie zajęcia sportowe i taneczne.
- CHARAKTERYSTYKA UCZNIÓW UCZĘSZCZAJĄCYCH DO S. P. RAKÓW
- DIAGNOZA POTRZEB UCZNIÓW W ZAKRESIE ICH KOMPETENCJI CYFROWYCH
- PRZEWIDYWANA LICZBA UCZNIÓW S.P. RAKÓW
- (źródło diagnoza nauczyciela logopedy pracującego w szkole):
- Uczniowie z wadami wymowy (źródło diagnoza nauczyciela logopedy pracującego w szkole):
- Uczniowie mający trudności w uczeniu się.
- Z PODZIAŁEM NA KLASY I NA CHŁOPCÓW I DZIEWCZYNKI W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
- Szkoła Podstawowa w Rakowie jest ogólnodostępną placówką oświatową usytuowaną na terenie wiejskim w obszarze województwa świętokrzyskiego, w powiecie jędrzejowskim, gmina Jędrzejów. Obwód szkoły obejmuje miejscowości: Raków, Czarnocice, Gozna, Wolica do nr 30, Kulczyzna. Szkoła funkcjonuje ma mocy „UCHWAŁY NR XXXV/283/17 RADY MIEJSKIEJ W JĘDRZEJOWIE z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego”. W szkole w bieżącym roku szkolnym funkcjonuje 7 oddziałów (kl. I – VII), oddział przedszkolny (dzieci w wieku od 6 do 3 lat). W roku szkolnym 2017/2018 do szkoły uczęszcza 67 uczniów.
- OGÓLNE INFORMACJE O SZKOLE
- – analizy wyposażenia szkoły na podstawie księgi inwentarzowej
- – analizy ankiet dla nauczycieli
- -obserwacji pracy uczniów na zajęciach, w czasie przerw śródlekcyjnych, wyjść i wyjazdów poza szkołę
- Opracowane na podstawie: